Arriva Rejsetidsgaranti
Arriva Rejsetidsgaranti er for dig der er blevet 30 minutter eller mere forsinket på din rejse med toget og har rejst på en billet, et rejsekort eller et pendlerkort uden at være tilmeldt pendlerrejsetidsgaranti.
Forsinkelsen regnes ud fra tidspunktet for ankomst til din bestemmelsesstation i forhold til planlagt ankomst.
Som kompensation for togforsinkelsen kan du vælge mellem enten en erstatningsrejse (i form af en rejsetidsgarantibillet) eller økonomisk kompensation, som beregnes ud fra din billetpris. Se hvor meget du kan få i kompensation nedenfor.
Du søger Arriva Rejsetidsgaranti ved at udfylde kontaktformularen til højre. Herunder forklarer vi reglerne nærmere.
Hvis du har rejst på et pendlerkort, kan du vælge mellem at søge om pendlerrejsetidsgaranti eller Arriva Rejsetidsgaranti.
Arriva Rejsetidsgaranti
Du kan få Arriva Rejsetidsgaranti, hvis du rejser på billet, rejsekort eller klippekort og er mere end 30 minutter forsinket i ankomst til din bestemmelsesstation.
Rejser du med Arriva, og indgår der en privatbane, metro eller lignende i din rejse, kan du få økonomisk kompensation. Du kan læse mere under "Hvilke regler gælder for økonomisk kompensation?"
Er der forsinkelser over 30 minutter med andre transportmidler, fx bus før eller efter togrejsen, og er toget mindre end 30 minutter forsinket, kan du ikke få Arriva Rejsetidsgaranti.
Retten til rejsetidsgarantibillet eller kompensation bortfalder, hvis du er blevet underrettet om forsinkelsen før køb af billetten, eller hvis forsinkelsen kunne være holdt under 30 minutter ved at omlægge rejsen via en anden forbindelse.
Rejsetidsgarantibilletten udstedes til den strækning, du blev forsinket på, og gælder for rejser i Arrivas tog - samt i DSB's tog i forbindelse med kombinerede rejser. Desuden kan der benyttes bus i omstigningsområdet ved afrejse- og ankomststationen.
Når du modtager rejsetidsgarantibilletten, skal du være opmærksom på, at den er gyldig i 6 måneder, og at du selv skal udfylde afrejsedatoen inden afgang. Rejsetidsgarantibilletten kan ikke tilbagebetales eller ombyttes.
Kompensationen udbetales efter følgende satser:
Forsinkelse | Kompensation |
30-59 minutter | 25 % af billetprisen |
60-89 minutter | 50 % af billetprisen |
90-119 minutter | 75 % af billetprisen |
Over 120 minutter | 100 % af billetprisen |
Der udbetales ikke kompensation, hvis kompensationsbeløbet er under 25 kr. I stedet udstedes der en rejsetidsgarantibillet.
Rejser du på pendler/periodekort, kan du søge kompensation via Arriva Pendlerrejsetidsgaranti.
For at få kompensation, enten i form af rejsetidsgarantibillet eller økonomisk kompensation, skal du udfylde og indsende en rejsetidsgarantiblanket sammen med din billet, klippekort eller rejsekortdokumentation - gerne i kopi.
Din rejsetidsgarantiblanket og din (kopi af) billet/klippekort eller rejsekortdokumentation skal indsendes til Arriva hurtigst muligt efter din forsinkelse. Retten til kompensation bortfalder efter tre år.
Herefter behandler vi din henvendelse, og du hører fra os senest 10 arbejdsdage efter, at vi har modtaget din ansøgning.
Du kan hente en folder med rejsetidsgarantiblanketten på din lokale Arriva station eller downloade den her.
Blanketten skal printes og udfyldes, og kan indsendes til os her sammen med billetten eller klippekortet. Du kan også udfylde skemaet og sende det med posten til:
Arriva Tog
Drewsensvej 1
8600 Silkeborg
Hvis du på en rejse er mere end 60 minutter forsinket, tilbyder Arriva at refundere op til 50 kr. af dit køb til noget let at spise og drikke.
Hvis du befinder dig på perronen eller er på rejse med et af vores tog, refunderer Arriva op til 50 kr. for køb af mad og drikkevarer. Købet skal være foretaget i forbindelse med rejsen og kan tidligst ske, når forsinkelsen er forekommet.
Du får din refusion ved at indsende din kvittering for dit køb af forplejning og en kopi af din billet. Oplys venligst, hvilket tog du rejste med samt dit kontonummer.